TV2 fortæller: Seertallene er steget i denne sæson | Nyheder | REHH

Julie Nicolajsen
10. November 2019

De danske sportsstjerner og kernerettighederne inden for især håndbold, cykling og badminton er godt i gang med at sikre TV 2 SPORT sit stærkeste 2. halvår i kanalens snart femårige levetid.

TV 2 SPORT er i 2. halvår Danmarks tiende mest sete kanal med en seerandel på knap tre procent. Til sammenligning har de øvrige rene sportskanaler TV3 SPORT og Eurosport-kanalerne en seerandel på knap to procent – tilsammen.

Samtidig med at TV 2 SPORT viser fin form, er TV 2 i fuld gang med forberedelserne af stationens nye kanal TV 2 SPORT X, der fødes på TV 2 PLAY, og som desuden bliver tilgængelig hos en række tv-distributører og antenneforeninger.

På TV 2 SPORT X er der fokus på internationale stjerner og på stærke rettigheder som spansk fodbold, italiensk fodbold, ATP- og Wimbledon-tennis, NBA-basketball, X Games, VM-atletik, skiskydning samt alpint skiløb og langrend.

Ligahåndbold har seer- og sharefremgang
På den velkendte TV 2 SPORT-kanal har dansk håndbold en fremtrædende placering, og sammen med badminton, cykling og WTA-tennis topper ligahåndbolden ofte kanalens hitlister.

I den igangværende håndboldsæson er seertallet til kampene på TV 2 SPORT 12 procent højere end på samme tidspunkt af sæsonen 2018/2019. I gennemsnit ser 75.000 med på live-kampene på TV 2 SPORT, og kampene oplever den hidtil højeste seerandel i sportskanalens levetid.

Når TV 2 viser ’SuperMatchen’ – hovedkanalens ugentlige kamp fra håndboldligaerne – er det gennemsnitlige seertal på nuværende tidspunkt af sæsonen 136.000. I lørdags var der foreløbig sæsonrekord på 173.000 til herrekampen mellem Skjern og KIF Kolding.

- Jeg er glad for, at vi har flere seere til ligahåndbold i denne sæson end i sidste sæson. Vi har hvert eneste år sat en ære i at udvikle vores dækning, og derfor er det dejligt, at vi kan tiltrække flere danskere til vores transmissioner, siger chefredaktør John Jäger, der har ansvar for blandt andet TV 2s håndbolddækning. Han fortsætter:

- Klubberne har gjort meget for at gøre både det sportslige og alt det andet omkring kampene endnu bedre. Vi har forsøgt at gøre det samme – både i vores optakter, kampene og i vores efter-studier. Vi har sat fagligheden og analysen højt, fordi vi har et kompetent og vidende håndboldpublikum i Danmark, siger John Jäger, der også fremhæver, at TV 2 SPORT ”laver dansk sport fra alle hjørner af Danmark”.

- Det primære produkt er naturligvis det gode håndboldspil leveret af klubberne og spillerne. Dernæst kommer – tror jeg – vores meget kyndige teknikere, som leverer håndboldproduktioner af høj-høj klasse. Det er dedikerede og ambitiøse mennesker, som hele tiden bringer seerne ”tættere på” håndboldkampene. Derudover sørger vores lige så kompetente håndboldredaktion for, at vi også kommer ”tættere på” håndboldspillerne. Og jeg tror, at det er det i skøn forening, der har resulteret i, at flere har ønsket at følge med i denne sæson end i sidste sæson, siger John Jäger.

TV 2 SPORT X har premiere i januar 2020.


/Michael Hansen, TV 2 Kommunikation