Spændende foredrag med generalsekretæren fra Dansk Røde Kors | Nyheder | REHH

Julie Nicolajsen
30. oktober 2020

Sæsonens 2. erhvervsforedrag blev gennemført den 29. oktober, som vanligt i de dejlige rammer i Musikhuset.

Foredragsholderen var en af Danmarks største kapaciteter inden for NGO’er, nemlig Anders Ladekarl, som er generalsekretær i Dansk Røde Kors. I to timer holdt Anders tilhørerne tryllebundet med gribende beretninger fra verdens brændpunkter: Krigshærgede lande, regioner og lande ramt af voldsomme klimakatastrofer og ikke mindst hvordan hele COVID19 situationen har påvirket Røde Kors’ arbejde.

Indledningsvist fik vi lidt faktuelle oplysninger om organisationen, som er til stede i 92 lande og har 11 mio. frivillige i hele verden. Anders fortalte hvordan Røde Kors opstod, og kom med i Geneve-konventionen…og at første gang i verdenshistorien, hvor Røde Kors var ude og hjælpe sårede i slagmarken, var i Danmark ved Dybbøl Banke i  1864.


Når en person, bygning eller bil bærer Røde Kors logoet er det lovbestemt på verdensplan, at det/de ikke må angribes. Desværre er der selvfølgelig situationer, hvor dette ikke bliver efterlevet, og vi så bl.a. en ambulance i et krigshærget land, der var blevet voldsomt beskudt og ødelagt.
Røde Kors’ grundlag hviler på flg. 7 principper, som efterleves i alle henseender: 

Medmenneskelighed
Neutralitet
Upartiskhed
Uafhængighed
Frivillighed
Kun ét Røde Kors selskab pr. land – Enhed
Almengyldighed

Krige og følelsen af forbundethed
Vi så barske billeder fra krigshærgede lande, bl.a. Syrien, der i den grad nu er mærket af 8 års borgerkrig, med ca. 5 mio. interne flygtninge i eget land. Desværre bliver en barsk del af krigsførelsen, at Røde Kors og andre hjælpeorganisationer, bliver forhindret og/eller besværliggjort i at nå frem til de nødstedte med basale forsyninger. Men der ydes en utrolig indsats fra alle de frivillige kræfter, og vi hørte bl.a. en gribende historie om sygeplejersken Samira, som Anders har kunnet følge i hendes arbejde i en årrække. Og som et eksempel på, hvordan vi er forbundet i hele verden via sociale medier, kunne Anders berette om,  da han på et tidspunkt var på et dansk gymnasium og holde foredrag. Da billedet af Samira i han slides var på, var der én der havde fotograferet det og lagt på sin Facebook, hvor Anders var tagget. Kort efter fik han en dejlig sms fra Samira, der kunne fortælle, at hun havde set det på Facebook, og hun ville fortælle, at hun havde det godt.


Natur- og klimakatastrofer
Sidste år var over 100 mio mennesker i verden berørt af natur- og klimakatastrofer. Det er en tredobling i fht til for ganske få år siden, men det er glædelig, at der er færre, der dør i f.m. katastroferne. Faktisk er antallet af dødsfald halveret, hvilket er et klart tegn på, at man er blevet bedre til at håndtere situationerne, og forebygge, lave prognoser og derved forudse, katastroferne. Der bliver bl.a. bygget mere holdbare og langsigtede løsninger (boliger), i stedet for brug af telte og presenninger. Det redder liv, og på den lange bane en meget billigere løsning.


COVID19
Det er ikke uvant med epidemier og pandemier for Røde Kors, men det er helt klart nyt for Dansk Røde Kors, at det også er nået til vores lille, trygge land. Men der har været en enorm villighed og interesse i at hjælpe – og i løbet af de første to uger i Coronakrisen i foråret meldte 17.000 danskere sig, som nye frivillige. Imponerende. De kunne hjælpe medborgere med alt muligt, lige fra indkøb, afhentning af medicin, hundeluftning m.m.
En trist følgevirkning af virussen i vores samfund, er at vi nu er på vej ind i en ensomhedspandemi, hvor mennesker der i forvejen var på ”kanten af samfundet” virkelig er hårdt ramt. Røde Kors går også her ind med indsatser for at hjælpe, og har bl.a. oprettet en SnakSammen portal, hvor man digitalt kan mødes og få en snak med et andet menneske, hvor man kan se hinanden på skærmen. Også her har mange frivillige meldt sig.


De Frivillige
Indsatsen fra de frivillige i Røde Kors er uvurderlig. Og man skal som leder være på ”ølkassen”, og give en personlig og identitetsskabende kommunikation, som virkelig gør, at de frivillige føler sig værdsat og hørt. Det er jo sådan, at der ikke er de sædvanlige værktøjer overfor frivillig arbejdskraft – hvor de frivillige bl.a. oftest også har en høj forventning om en stor indflydelse på arbejdet. Med Ladekarl kommer afslutningsvist med den store anbefaling, at man også på arbejdsmarkedet, både det offentlige og private, skeler til hvordan man leder og motiverer frivillige. Dette kan klart kopieres med fordel, og medføre større ejerskab og motivation blandt medarbejdere.


Der var både under og efter foredraget en masse gode spørgsmål fra deltagerne, og super dialog med Anders.

Vi siger tusind tak for opbakningen til foredraget –  til tilhørerne, Anders Ladekarl og vores gode samarbejdspartnere!


/Kirsten Riis Jørgensen